Bij het actualiseren van het risicoprofiel bekijken we elk gesignaleerd risico. We beoordelen de kans dat het risico zich voor doet en wat het financieel gevolg dan zou zijn. Deze twee inschattingen vormen de basis voor de zogenaamde risicoscore. Hoe hoger de score, hoe groter het risico.
De methodiek die we volgen staat in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. Bij het vaststellen van deze nota is afgesproken dat we risico’s met een risicoscore van 15 of hoger opnemen in de planning en control documenten. Dit zijn de zogenaamde top risico's.
In de volgende tabel staan van deze actuele top risico's, de risicoscore, het financieel gevolg, het rekenpercentage (van de kans op voorkomen). De berekende risicowaarde is financieel gevolg x rekenpercentage. In de kolom (beheers)maatregelen staat wat we doen om het risico zo klein mogelijk te houden.
Risico naam | (Beheers)maatregelen | Risico score | Financieel gevolg | Reken % | Risico waarde |
---|---|---|---|---|---|
Budget Zorg in Natura Jeugdhulp | Sturing op het gebruik van jeugdhulp. Hierbij proberen we aan de hand van de dashboards lokaal en regionaal een analyse te maken van het zorgverbruik. Hierdoor hopen we een betere inschatting te kunnen maken en in te kunnen spelen op ontwikkelingen zoals de stijging van SGGZ en toename excessieve casuïstiek. Bij de uitvoering van de jeugdhulp vormen onze lokale toegang en de (huis)artsen een belangrijke rol in de daadwerkelijke kosten voor de jeugdhulp. Op lokaal niveau blijven we samen met de consulenten kritisch kijken naar (maatwerk)doorverwijzingen en zoeken we bij een casus naar mogelijke alternatieven om zo de inzet van deze hulpvormen zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast zetten we stevig in op preventie om eventuele hulpvragen eerder te signalen zodat we vroegtijdig hierop in kunnen spelen. | 25 | 1.500 | 90 | 1.350 |
Prijsstijgingen en gebrek aan capaciteit op de markt om investeringen / werkzaamheden uit te voeren | Als prijsstijgingen doorzetten, leidt dit tot een hogere prijsindexatie binnen de algemene uitkering. Met enige vertraging leiden hogere prijzen dus tot een hogere algemene uitkering. Verder hebben we de keuze om werken uit te stellen. Door realistisch plannen spreiden we uitgaven meer in de tijd. | 25 | 1.000 | 90 | 900 |
Onzekerheid financieel resultaat bij bouwgronden in exploitatie | Continue monitoren van ontwikkelingen zowel aan de kosten- als de opbrengstenkant. | 25 | 13.909 | 90 | 12.518 |
Wijziging in rekenrente doelvermogen Stadsgewest | Ontwikkelingen op dit gebied volgen. | 25 | 3.000 | 90 | 2.700 |
Stroomnet op bestaande projecten in uitvoering (netcongestie) | Continu gesprek met netbeheerder. Opschakelen binnen regio en provincie om rol te pakken in prioriteringsproces voor nieuwe aansluitingen op het energiesysteem. Daarnaast versnellen van eigen grip op alternatieven buiten hoofdstroomnet (GTO, nieuwe contractvormen i.c.m. batterijen) | 20 | 2.500 | 75 | 1.875 |
Overschrijding van de begroting | Scherp sturen op budgetten. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Investering wijkuitvoeringsplan transitievisie warmte | Meierijstad besloot in april 2021 dat duidelijkheid vanuit de Rijksoverheid over het juridisch en financieel kader een voorwaarde is om tot uitvoering over te gaan. De Rijksoverheid werkt aan een financieel kader voor de warmtetransitie, binnen het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. Een eerste stap is het Nationaal Isolatieprogramma, waarin middelen beschikbaar zijn gesteld voor het isoleren van woningen. Dat is nog niet voldoende om alle doelgroepen te ondersteunen bij het aardgasvrij maken van hun woning. Voor startwijk De Bunders werken we ook de financiële component helemaal uit, met ondersteuning van alle Rijksregelingen. Onderdeel van het nieuwe beleid voor duurzaam opwek van energie in Meierijstad is een lokaal investeringsplatform. Dat wordt de komende jaren verder uitgewerkt en biedt kansen om ook warmteoplossingen lokaal en gezamenlijk te financieren. | 20 | 5.000 | 75 | 3.750 |
Extra personeelskosten als gevolg van eigen risico WW, aanvullende uitkeringen en ziekteverzuim | Vervanging van de zieke medewerkers vindt uitsluitend plaats als de dienstverlening onder hoge druk komt te staan. Er is een richtlijn opgesteld hoe om te gaan met medewerkers die disfunctioneren. | 20 | 750 | 90 | 675 |
Budget Wmo specialistische hulp in natura | Sturing op het gebruik van hulp. | 15 | 300 | 90 | 270 |
Risico's grote projecten | Participatie omwonenden/bedrijven, strakke regievoering, opstellen planning met tussentijdse resultaten. | 15 | 7.584 | 50 | 3.792 |
Uit de pas lopen van investeringsbedragen onderwijshuisvesting | Jaarlijks worden de investeringsbedragen onderwijshuisvesting meerjarig bijgesteld aan de hand van de dan geldende nieuwbouwkostenconfigurator en bekende prijsindexeringen. | 15 | 300 | 90 | 270 |
Totaal top risico's | 36.593 | 28.775 |
Naast de hiervoor genoemde toprisico's (risicoscore vanaf 15) hebben de risico's met een risico score lager dan 15 een risicowaarde van € 6,1 miljoen. Het gaat hier onder meer om risico's als het niet voldoen aan de Algemene Verordening gegevensbescherming, het opeisen van garantstellingen en de gevolgen klimaatverandering/extreme weersomstandigheden.
De totale risicowaarde van de geïnventariseerde risico's komt daarmee op € 34,9 miljoen.
Omdat we verwachten dat niet alle risico's zich tegelijk voordoen is in de beleidsregels opgenomen dat we voor de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit uitgaan van 90% van de totale risicowaarde (€ 31,4 miljoen).
Benodigd weerstandscapaciteit (bedragen x € 1.000) | risico waarde 2026 |
---|---|
Gekwantificeerde top risico's | 28.775 |
Overige gekwantificeerde risico's | 6.094 |
Totaal aan gekwantificeerde risico's | 34.869 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 31.382 |