Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid De heer P.W.C. Kuijs (vervanger raadslid De heer S.J.H.G. van Kessel ). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Bijdrage van gemeente
53.019
53.019
34.154
Eigen vermogen per 1-1
31.791.000
34.000.000
35.000.000
Eigen vermogen per 31-12
36.403.000
36.500.000
37.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
8.029.000
8.000.000
8.500.000
Vreemd vermogen per 31-12
9.995.000
9.000.000
9.500.000
Resultaat
7.044.000
1.635.000
3.935.000
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 6 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes.
Financieel belang
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Bijdrage van gemeente
11127
11748
11.544
Eigen vermogen per 1-1
28.554.100
28.554.100
26.988.200
Eigen vermogen per 31-12
26.988.200
28.554.100
26.988.200
Vreemd vermogen per 1-1
178.500
178.500
2.065.300
Vreemd vermogen per 31-12
2.065.300
178.500
2.065.300
Resultaat
0
0
0
Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Sinds de coronaperiode is het gebruik van de regiotaxi afgenomen en blijft het vervoer stabiel. Dit heeft zowel invloed op de kosten als op de inkomsten van de Regiotaxi. Daarnaast hebben we vanaf 2020 geïnvesteerd in het controleren van oneigenlijk gebruik. Ook dat heeft een dempend effect op het aantal ritten.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Bijdrage van gemeente
122.857
124.020
124.302
Eigen vermogen per 1-1
812.527
946.369
946.369
Eigen vermogen per 31-12
946.369
946.369
810.093
Vreemd vermogen per 1-1
417.512
380.951
335.000
Vreemd vermogen per 31-12
380.951
335.000
336.750
Resultaat
54.759
0
0
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, passend bij de huidige wet- en regelgeving (o.a. Doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap,) is door betrokken gemeenten een centrumregeling aangegaan: Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Jaarlijks wordt een (lokaal/regionaal) uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
Met ingang van 2022 geldt ook een nieuwe centrumregeling (2022 - 2025) om in te spelen op o.a. de doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap. Daarvoor is ook een regioplan opgesteld. Het Regioplan 2022-2025 is een concrete uitwerking van de ambitie op Beschermd Wonen uit de Regiovisie.De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen in de toekomst volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Hierover zijn regionaal afspraken gemaakt. Voor Maatschappelijke opvang volgt ook een doordecentralisatie. De invoeringsdatum voor de decentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang wordt steeds weer opnieuw uitgesteld. Op dit moment is geen geplande ingangsdatum bekend.
Financieel belang
Jaarrekening 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Bijdrage van gemeente
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.