Programma's

Sociaal domein

Sociaal domein algemeen

Invulling van de veranderopgave, door onder andere uitvoering te geven aan het Pact Wonen, Welzijn en Zorg en het ontwikkelen van LeefGoed Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode.

We ontwikkelen een Nota Wonen Welzijn Zorg/ woonzorgvisie. Daarnaast ontwikkelen we een afwegingskader voor woonzorginitiatieven. We maken afspraken over WWZ met wooncorporaties, zorgcorporaties en andere betrokkenen bij het Pact WWZ.

We geven uitvoering aan de in 2024 vastgestelde woonzorgvisie. Naast LeefGoed Veghel zijn we een vergelijkbare netwerksamenwerking gestart in Schijndel en Sint-Oedenrode rond de thema’s Wonen & Welzijn, Ontmoeten & (Be)Leven, Werken & Leren en Zorg & Ondersteuning.

Verbinding tussen het sociaal domein en veiligheid, zoals de ondersteuning van mensen met verward gedrag, bij huiselijk geweld en kindermishandeling.

We oriënteren ons in 2026 op mogelijkheden om vraag en aanbod binnen het team outreachende- en crisiszorg (TOM) beter op elkaar aan te laten sluiten. We zetten daarbij in op verdere professionalisering en datagestuurd werken. We borgen de implementatie van het AVE-escalatiemodel en de Top-3-methodiek.

We richten ons op de doorstart van de regionale werkgroep Veilig In Afhankelijkheidsrelaties (VIA) die vermoedelijk in 2026 gerealiseerd zal worden.

We evalueren periodiek het regionaal toezicht op Wmo en de Jeugdwet.

Betaalbare zorg door preventie, innovatie en informatie gestuurd werken.

We zetten het beleid door om snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein.

We investeren in basisvoorzieningen (CJG, speeltuinen, verenigingen, et cetera) en preventie (Kansrijke start, jongerenwerk, et cetera) die voor iedereen toegankelijk zijn en bijdragen aan het veilig opgroeien en ontwikkelen. We stimuleren onze inwoners en partners om met elkaar het gesprek te voeren over opvoeden en opgroeien en wat we verstaan onder normaal gedrag.

Landelijk beleid en ontwikkelingen zetten we zo snel mogelijk lokaal door. We werken zoveel mogelijk datagestuurd. We zetten in op preventie om de kosten in de zorg zo laag mogelijk te houden. We werken hierbij zoveel mogelijk samen met onze lokale partners. We zetten onder andere in op vroegsignalering, positieve gezondheid, normaliseren en de-medicaliseren en investeren in projecten en basisvoorzieningen. In 2026 werken onze sociale teams volgens de Samenwerkwijze. Deze werkwijze gaat uit van een integrale intake. Op basis hiervan maakt de inwoner met een hulpvraag samen met betrokken organisaties een Samenwerkplan vanuit het inwonersperspectief; ik wil, ik kan, ik heb nodig.

We geven uitvoering aan activiteiten uit de nieuwe lokale inclusie agenda.

De herijking is afgerond. We geven uitvoering aan de activiteiten uit de nieuwe lokale inclusieagenda.

WMO en welzijn

Mantelzorgers, vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties die worden gesteund, geschoold en gefaciliteerd. De professionele organisaties vormen het vangnet.

We onderzoeken de behoefte aan ondersteuning van vrijwillige besturen via de steunpunten vrijwilligerswerk van de welzijnspartijen. We ondersteunen, scholen en faciliteren vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties/vrijwillige besturen. We zetten in op het leveren van een bijdrage aan toekomstbestendige mantelzorg en het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers. We gaan onderzoeken wat mantelzorgers in Meierijstad nodig hebben en stellen een agenda op waarna we interventies uitvoeren.  We geven uitvoering aan adviezen uit de vitaliteitsscan wijk- en gemeenschapshuizen en leveren een bijdrage aan de doorontwikkeling van toekomstbestendige gemeenschapshuizen.In het inmiddels gestarte traject om een visie op inloopvoorzieningen te ontwikkelen, wordt de sociale programmering van wijk- en gemeenschapshuizen 'hoe hierbij de vrijwilligers en vrijwillige besturen te ondersteunen', meegenomen.

Inloop- en dagbestedingsmogelijkheden in elke wijk of kern.

De in 2024 met college en gemeenteraad afgestemde denkrichting voor het ‘uitvoeringsplan inloop, ontmoeten en (dagbestedings)activiteiten in de wijk of kern’ wordt besproken met belanghebbenden, zoals bestaande inloopvoorzieningen en wijk- en gemeenschapshuizen. Doel is het versterken van de sociale basis en de ontwikkeling van zorgzame wijken en kernen.

In de pilot wijken of kernen wordt samen met samenwerkingspartners en inwoners opgehaald welke behoefte er bestaat op het gebied van ontmoeten en dagactiviteiten in die betreffende wijk of kern. De gemaakte wijkbeelden ondersteunen hierbij.

De plattegrond waarop te zien is in welke wijken en kernen er inloop, dagbesteding (zonder indicatie) en Wmo dagbesteding (met indicatie) aanwezig is, houden we actueel.

We verlenen ondersteuning bij actuele situaties rondom inloop, ontmoeting en activiteiten in de wijk of kern.

Openbare gebouwen en de openbare ruimte zijn toegankelijk voor inwoners die afhankelijk zijn van hulpmiddelen.

De toegankelijkheid van bestaande openbare gebouwen wordt periodiek gemonitord zodat de toegankelijkheid geborgd blijft. Bij nieuw te realiseren maatschappelijk vastgoedobjecten wordt in de ontwerpfase de Stichting Toegankelijk Meierijstad betrokken om de toegankelijkheid te toetsen.

Werk en inkomen

In 2026 heeft iedereen die wil een garantie op een baan of een zinvolle dagbesteding met behulp van PIM Werkt en de samenwerking met onze partners.

We verkennen en werken de mogelijkheden verder uit voor werk met behoud van een uitkering, we noemen dit PIM Banen.

Armoedebestrijding door vroegtijdige signalering en het voorkomen of bestrijden van schulden.

We ontwikkelen het platform Armoede Meierijstad. Door de evaluatie van het lokaal armoedebeleid, uitvoering wet schuldhulpverlening en Minima effectrapportage, onderzoeken we wat het effect van ons beleid is en hoe we meer en vroegtijdiger inwoners kunnen bereiken met een laag inkomen en/of schulden.

Voldoen aan de taakstelling voor opvang en integratie van statushouders. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de opvang van vluchtelingen.

We organiseren de opvang van ontheemden.

We voldoen aan de jaarlijkse wettelijke taakstelling voor opvang en integratie statushouders en lopen, waar mogelijk, vooruit op de jaarlijkse taakstelling.

Jeugdzorg

We investeren in basisvoorzieningen en preventie aan jeugdige, ouders en opvoeders met als doel dat kinderen veilig kunnen opgroeien en ontwikkelen in Meierijstad. Normaliseren van de vragen is hierbij het uitgangspunt.

Als jeugd, ouders of opvoeders zorg- en hulpvragen hebben kunnen zij hiervoor terecht bij het gebiedsteam. Het gebiedsteam is dichtbij en biedt zelf hulp en zorgt indien nodig voor toeleiding naar gespecialiseerde jeugdhulp.

De recente stijgende lijn in het aantal kinderen met jeugdhulp willen we doorbreken door daar interventies op in te zetten. We streven ernaar om de hulpvormen die een grote impact hebben op het leven van kinderen (zoals ondertoezichtstellingen, uithuisplaatsingen en gesloten plaatsingen) terug te dringen.

Lasten & baten

x € 1.000

127.892

40,2%

33.767

10,6%

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 14:55:24 met de export van 09/18/2025 11:42:05