Programma's

Sociaal domein

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.

(Bedragen x 1.000)

Jaar rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Lasten

-138.739

-147.926

-127.860

-127.115

-126.082

-124.430

Baten

56.344

50.483

30.031

30.741

31.560

31.594

Saldo baten en lasten

-82.395

-97.443

-97.829

-96.374

-94.522

-92.836

Toevoegingen aan reserves

-8.023

-1.817

-32

-140

-140

0

Onttrekkingen aan reserves

2.735

2.595

3.736

3.538

3.687

2.587

Mutaties in de reserves

-5.288

778

3.703

3.398

3.547

2.587

Geraamd resultaat

-87.683

-94.819

-94.126

-92.976

-90.974

-90.248

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer. onder "Wat kost het".
Wanneer er een "min-teken" voor de bedragen in de tabel en de toelichting staat, betekent dit dat er een nadelig effect is op het geraamd exploitatieresultaat.

(Bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Primitieve begroting

-84.408

-84.142

-83.677

-83.015

Raadsbesluiten september 2024 tot en met juli 2025

147

147

147

147

1e bestuursrapportage 2025

-4.451

-4.477

-4.526

-4.542

2e bestuursrapportage 2025

0

0

0

0

Geraamd resultaat (startsituatie)

-88.712

-88.472

-88.056

-87.410

Bestaand beleid

-3.693

-3.695

-3.696

-3.732

Nieuw beleid

80

80

80

80

Gemeentefonds

-2.539

-1.525

-168

-97

Investeringen 2026

-8

-8

14

15

Loon- en prijsindexatie

-4

-4

-4

-4

Overige technische aanpassingen

168

73

307

351

Wijzigingen < € 50.000

-24

-30

-57

-57

Ombuigingen 2026-2029

606

606

606

606

Totaal ontwikkelingen

-5.414

-4.503

-2.918

-2.838

Geraamd resultaat programmabegroting 2026

-94.126

-92.976

-90.974

-90.248

(Bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Bestaand beleid

-3.693

-3.695

-3.696

-3.732

Aanpassing budget Wmo hulpmiddelen

-182

-182

-182

-182

Door de stijging van aantallen van uitstaande Wmo hulpmiddelen en een kostenstijging door het nieuwe contract met hulpmiddelenleveranciers dat per 2025 is ingegaan (hogere prijs per hulpmiddel per maand), is er een structurele verhoging van € 182.000 van het huidige budget nodig.

Aanpassing budget Wmo Vervoersvoorzieningen

-155

-155

-155

-155

Als gevolg van de vergrijzing stijgen de aantallen voor Wmo vervoersvoorzieningen en er is een structurele verhoging van € 155.000 van het huidige budget nodig.

Aanpassing budget Wmo Woonvoorzieningen

-300

-300

-300

-300

Als gevolg van de vergrijzing, het beleid dat mensen langer zelfstandig thuis wonen en mogelijk ook door de verhitte huizenmarkt waardoor inwoners vaker hun huidige woning laten aanpassen, zijn de aantallen voor Wmo woonvoorzieningen gestegen. Het budget is niet meer toereikend om deze Wmo voorziening aan inwoners te kunnen garanderen en daarom is een structurele verhoging van € 300.000 van het huidige budget nodig.

Bijraming bugetten jeugdzorg ZIN (p*q)

-2.370

-2.370

-2.370

-2.370

De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met een aantal oorzaken, zoals stijging doorlooptijd jeugdigen in zorg, tarief stijging producten, opbouw kleinschalig verblijf en aanbieders in financiële nood, waardoor er een verhoogde druk op de beschikbare middelen in de jeugdzorg is ontstaan. Voor deze stijging van kosten, wordt er in de begroting voor 2026 een extra budget gevraagd. Deze bijraming is bedoeld om de juiste kwaliteit van zorg te kunnen continueren en een structurele oplossing te bieden voor de groeiende vraag naar jeugdzorg. De budgetten zijn bijgesteld naar het niveau werkelijke realisatie ZIN 2024.

Stijging zorgvraag Wmo specialistische hulp

-600

-600

-600

-600

Door stijging van de zorgvraag de afgelopen jaren als gevolg van verzwaring van problematiek, vergrijzing en landelijk beleid dat mensen langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen, zijn de kosten substantieel gestegen en is een forse verhoging van de budgetten nodig.

Verhoging exploitatiekosten regiotaxi Wmo

-85

-87

-89

-125

Door een stijging van de vervoersbewegingen vanaf 2024, wordt voor 2026 rekening gehouden met hogere exploitatiekosten voor de regiotaxi.

Werkbudget Preventie en innovatie sociaal domein

0

0

0

0

We zetten het beleid door om ook in de voorliggende collegeperiode snel en adequaat in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen in het sociaal domein. De ontwikkelingen moeten bijdragen aan de veranderopgave in het sociaal domein. Deze opgave kenmerkt zich o.a. door in te zetten op preventie en innovatie. Een aantal activiteiten die we vooraf kunnen voorzien worden separaat in beeld gebracht. Activiteiten en projecten die niet vooraf te voorzien zijn en waar we snel op in willen kunnen spelen vallen onder de paraplu Preventie en Innovatie in het sociaal domein. Benodigd budget voor de jaren 2028 en 2029 beide jaren € 300.000. Dekking ten laste van de reserve Sociaal Domein. (Budgettair neutraal).

Nieuw beleid

80

80

80

80

BIG 5 visie en werkwijze jeugdzorg

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 250.000 geraamd voor de visie en werkwijze BIG 5. (Budgettair neutraal).

Het Verkennend Gesprek

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 50.000 geraamd voor Het Verkennend Gesprek. (Budgettair neutraal).

Leergroepen GGZ

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 50.000 geraamd voor Leergroepen GGZ. (Budgettair neutraal).

Normalisering jeugdhulp

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 150.000 geraamd voor Normalisering jeugdhulp. (Budgettair neutraal).

Overname jeugdconsulenten Toegang

80

80

80

80

Op 25 februari 2025 is er een voorgenomen besluit genomen om de toegang tot de jeugdhulp te uniformeren door de uitvoering volledig bij de gemeentelijke medewerkers neer te leggen.
Het college heeft, op basis van de uitkomsten van het door de stuurgroep uitgevoerde onderzoek en de opgestelde analyse, besloten definitief in te stemmen met de overname van de jeugdconsulenten Toegang van de coöperatie.

Preventie en innovatie Beschermd Wonen

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 150.000 geraamd voor Preventie en innovatie Beschermd Wonen en voor het jaar 2030 € 195.000. (Budgettair neutraal).

Skaeve Huse

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2030 ieder jaar € 300.000 geraamd voor Skaeve Huse. (Budgettair neutraal).

Verslavings- en herstelvoorzieningen

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2030 ieder jaar € 150.000 geraamd voor Verslavings- en herstelvoorzieningen. (Budgettair neutraal).

Versterken uitvoering Sociaal Domein

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 250.000 geraamd voor Versterken uitvoering Sociaal Domein. (Budgettair neutraal).

Zelfregiecentrum

0

0

0

0

Conform het bestedingsplan van de bestemmingsreserve Beschermd wonen, wordt voor de jaren 2026 t/m 2029 ieder jaar € 50.000 geraamd voor een Zelfregiecentrum. (Budgettair neutraal).

Lasten & baten

x € 1.000

127.892

40,2%

33.767

10,6%

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 14:55:24 met de export van 09/18/2025 11:42:05