In de volgende tabel zijn de investeringen voor het jaar 2026 opgenomen met de kapitaallasten per investering. Na de tabel volgt een toelichting per investering.
(bedragen x € 1.000) | Investering | Kapitaallasten | |||
---|---|---|---|---|---|
Naam investering | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Bus Rapid Transit (BRT) Meierijstad 2026 | 6.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorfietsroute Veghel-Eindhoven 2026 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | -33 |
Herinrichting Erpseweg | 7.500 | 0 | 0 | -250 | -250 |
Hondenvoorzieningen | 532 | 0 | -27 | -27 | -27 |
Investeringen riolering 2026 | 2.993 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pilot Bus Rapid Transit (BRT) Schijndel | 505 | 0 | 0 | -17 | -17 |
Uitbreiding bomenareaal 2026 | 275 | -5 | -19 | -24 | -29 |
UItvoeringsprogramma mobiliteit 2026 | 5.000 | 0 | -167 | -167 | -167 |
Vervangen kunstgras mixx velden Schijndel | 250 | 0 | -17 | -17 | -17 |
Vervangen persleiding tussen gemaal NCB-laan en Ontvangstput Middegaal. | 2.855 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervanging wegen 2026 | 6.000 | 0 | -200 | -200 | -200 |
Bus Rapid Transit (BRT) Meierijstad 2026
Rijk en provincie werken samen met gemeenten aan het verbeteren van het openbaar vervoer-netwerk naar Bus Rapid Transit (BRT). BRT is aantrekkelijk, hoogwaardig busvervoer voor gebieden met grote vervoerstromen waar een railverbinding ontbreekt. Een preverkenning naar BRT tussen Eindhoven-Oss/Nijmegen toonde aan dat BRT qua vervoerpotentie meerwaarde heeft. BRT draagt bij aan betere bereikbaarheid van Meierijstad, versterken van de toegang vanuit de regio tot de stedelijke centra in Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen en verduurzamen van automobiliteit. BRT helpt om de woningbouwopgave, in met name Veghel, te realiseren.
Met de maatregelen op de route Corridor-Rembrandtlaan-Udenseweg verbeteren we de doorstroming voor de bus, bieden we voetgangers en fietsers een veilige, directe en comfortabele route en verbeteren we de verkeersafwikkeling. Dit is nodig gezien de ruimtelijke ontwikkelingen in Veghel. Maatregelen betreffen:
-herinrichting van de rotondes op de Corridor en Udenseweg naar kruispunten met verkeerslichten;
-aanleg van fiets- en voetgangerstunnels op het kruispunt Corridor-Corsica-Eerdsebaan;
-op de bestaande kruispunten met verkeerslichten treffen van (kleine) capaciteitsverbeteringen;
-treffen van voorzieningen zodat bussen vooraan de wachtrij staan.
Bedrag 2026: € 12.500.000 Subsidie € 6.250.000
Doorfietsroute Veghel-Eindhoven 2026
De bereikbaarheid van de regio staat al lange tijd onder druk. Een mobiliteitstransitie, waarin we ons minder afhankelijk maken van de auto, is nodig. De fiets speelt hierin een belangrijke rol.
Samen met gemeente Son en Breugel en provincie realiseren we een directe, veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Veghel, Sint-Oedenrode, Son en Eindhoven. We waarderen daarbij bestaande fietspaden op, leggen nieuwe fietspaden en een fietsstraat aan en maken veilige oversteken. De doorfietsroute Veghel – Eindhoven is onderdeel van het korte termijnmaatregelenpakket (KTM) A2 Randweg Eindhoven.
Bedrag 2026: € 2.000.000 Subsidie: € 1.000.000
Herinrichting Erpseweg
De herinrichting van de Erpseweg tussen de Rembrandtlaan en de komgrens van Veghel is noodzakelijk. Bewoners ervaren nu verkeersonveilige situaties en verkeersopstoppingen. Uit onderzoek blijkt dat het asfalt is versleten en geen restlevensduur meer heeft. Door de ontwikkeling van Veghels Buiten, de Bolst in Erp en de komst van onderwijsvoorzieningen in Veghels Buiten Noordoost zal de verkeersdruk verder toenemen. Deze ontwikkelingen zorgen bovendien voor een grotere vraag naar goede fiets- en openbaar vervoerverbindingen.
Totaal investering: € 7.500.000
Hondenvoorzieningen
Het doel van het beleidsplan hondenvoorzieningen is het verminderen van overlast die door honden wordt veroorzaakt, het vergroten van het welzijn van honden en het vergroten van het verantwoordelijkheidsgevoel van hondenbezitters en -begeleiders.
We willen losloopgebieden aanleggen waar honden vrij kunnen rondlopen. Investeringsbegdrag 532.000 euro.
Investeringen riolering 2026
Investeringen riolering 2026 conform het vastgestelde Programma Water en Riolering (PWR) 2022-2026.
Pilot Bus Rapid Transit (BRT) Schijndel
Ter verbetering van de bereikbaarheid per openbaar vervoer en verkeersveiligheid van het kruispunt Structuurweg-Rooiseweg in Schijndel herinrichten we het kruispunt. We realiseren een HOV-halte met haltevoorzieningen en plaatsen het hele kruispunt in een (nieuwe) verkeerslichtenregeling.
Bedrag 2026: € 1.300.000 Subsidie: € 795.000
Uitbreiding bomenareaal 2026
In onze duurzaamheidsvisie is het streven opgenomen om in de periode tot 2030 de groenindex te laten stijgen met 25%. In het bomenbeleid 2020-2030 is dit streven overgenomen en vertaald naar een groei van het bomenareaal met 25% in bovengenoemde periode. We vragen een uitvoeringsbudget om deze ambities te realiseren.
Bedrag 2026: € 275.000
UItvoeringsprogramma mobiliteit 2026
Investeringen in de mobiliteit zijn nodig om Meierijstad bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. Met het uitvoeren van maatregelen uit het uitvoeringsprogramma mobiliteit wordt mobiliteit opgepakt in samenhang met bijvoorbeeld de opgaven voor wonen, economie, duurzaamheid en gezondheid. Projecten waar we bijvoorbeeld aan werken zijn herinrichting van de Hoofdstraat-Europalaan-Rooiseweg en Wijbosscheweg in Schijndel, herinrichting van de Schijndelseweg-Lindendijk-Corridor in Sint-Oedenrode, Lieshoutsedijk in Nijnsel en fietsroute langs het Duits Lijntje tussen Boxtel, Schijndel en Veghel.
Bedrag 2026: € 5.000.000
Vervangen kunstgras mixx velden Schijndel
De vijf MIXX-velden zijn vanaf 2007 aangelegd in Schijndel. Het kunstgras in deze MIXX- velden is aan het verslijten en zal de komende jaren vervangen moeten worden.
Bedrag 2026: € 250.000
Vervangen persleiding tussen gemaal NCB-laan en Ontvangstput Middegaal.
De gemeente Meierijstad werkt samen met Friesland Campina (FC) en Waterschap Aa en Maas (WAM) aan het project “Optimalisatie bemalingsgebied NCB-laan”. De persleiding tussen het gemaal NCB-laan en ontvangstput Middegaal is onderdeel van de optimalisatie. Deze leiding is inmiddels zodanig verslechterd dat vervanging geen uitstel meer verdraagt. De vervanging hiervan betreft fase 1 van dit project en daar wordt nu geld voor aangevraagd. Gaat om een bedrag van € 2.855.000.
Parallel hieraan wordt de optimalisatie verder uitgewerkt en daarna uitgevoerd. Dit betreft fase 2 van het project. Tijdens fase 2 gaan we ook in gesprek over de verdeling van de kosten. Indien nodig gaan we hiervoor in een later stadium naar het college en/of raad.
Vervanging wegen 2026
In afwachting van de doorrekening van het nieuwe beheerplan zijn deze uitgaven in de meerjarenraming 2023-2026 structureel doorgetrokken. Hierbij is een bedrag van € 6.000.000 structureel meegenomen voor vervanging van verhardingen. De herziening van het beheerplan (2024) kan leiden tot aanpassing van deze uitgaven.
Bedrag 2026: € 6.000.000.
In het kader van de ombuigingen wordt het jaarlijks investeringsbedrag teruggebracht van € 6,0 naar € 4,0 miljoen. Dit is opgenomen onder ombuigingen.