In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
(Bedragen x 1.000) | Jaar rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -34.011 | -36.881 | -37.344 | -42.529 | -48.261 | -53.242 |
Baten | 198.006 | 207.611 | 209.019 | 213.342 | 213.153 | 219.520 |
Saldo baten en lasten | 163.995 | 170.730 | 171.675 | 170.813 | 164.892 | 166.278 |
Toevoegingen aan reserves | -11.475 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 2.222 | 3.361 | 1.598 | 250 | 0 | 0 |
Mutaties in de reserves | -9.254 | 3.361 | 1.598 | 250 | 0 | 0 |
Geraamd resultaat | 154.741 | 174.092 | 173.273 | 171.063 | 164.892 | 166.278 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer. onder "Wat kost het".
Wanneer er een "min-teken" voor de bedragen in de tabel en de toelichting staat, betekent dit dat er een nadelig effect is op het geraamd exploitatieresultaat.
(Bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | 155.466 | 154.671 | 154.387 | 154.952 | |
Raadsbesluiten september 2024 tot en met juli 2025 | -84 | -84 | -84 | -84 | |
1e bestuursrapportage 2025 | 4.492 | 4.116 | 3.964 | 3.917 | |
2e bestuursrapportage 2025 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | 159.879 | 158.709 | 158.273 | 158.791 | |
Bestaand beleid | 69 | 69 | 69 | 69 | |
Nieuw beleid | -222 | -222 | -222 | -222 | |
Gemeentefonds | 9.008 | 8.267 | 3.002 | 3.394 | |
Investeringen 2026 | -12 | -68 | -68 | -68 | |
Kapitaallasten | 10 | -241 | -424 | -226 | |
Loon- en prijsindexatie | 29 | 31 | 31 | 32 | |
Overige technische aanpassingen | 620 | 558 | 316 | 425 | |
Wijzigingen < € 50.000 | 2 | 0 | 0 | -31 | |
Ombuigingen 2026-2029 | 3.890 | 3.961 | 3.915 | 4.115 | |
Totaal ontwikkelingen | 13.394 | 12.354 | 6.619 | 7.487 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2026 | 173.273 | 171.063 | 164.892 | 166.278 |
(Bedragen x € 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 69 | 69 | 69 | 69 |
Begroting 2026 GGD indexering inwonersbijdrage | 98 | 98 | 98 | 98 |
De inwonerbijdrage voor de GGD wordt geïndexeerd waarmee de gemeentelijke bijdrage 2026 op € 46,01 per inwoner uitkomt. Dit geeft voor Meierijstad een nadeel van € 116.826 op de begroting 2026. Hiervan komt € 18.542 door groei van het aantal inwoners en € 98.284 door prijsindexering. Dit laatste bedrag wordt daarom gedekt uit de stelpost prijzen (onderdeel 9. financiele informatie programmaplan).
Begroting VRBN 2026 | 304 | 304 | 304 | 304 |
---|
In de programmabegroting 2026 van VRBN is de bijdrage voor Meierijstad gestegen naar € 6.546.356. Dit is een toename van € 378.994 t.o.v. de begroting 2025 en na de wijziging voor de overdracht van de onderhoud van de brandkranen. Toename wordt veroorzaakt door gestegen inwoneraantal (€ 74.981) en loon- en prijsindexatie (€ 304.013). Dekking voor loon- en prijsindexatie komt uit de stelpost prijzen (onderdeel 9. Financiele informatie programmaplan).
ICT kosten a.g.v. toegenomen formatie | -63 | -63 | -63 | -63 |
---|
Toename kosten ICT als gevolg van uitbreiding formatieplaatsen 9 FTE x 7.000 Euro.
Opleidings- en arbokosten | -300 | -300 | -300 | -300 |
---|
De afgelopen jaren zijn de opleidings- en arbokosten niet in dezelfde mate meegegroeid met de uitbreiding van het personeelsbestand en de veranderende samenstelling van de organisatie. Hierdoor is er een structureel tekort ontstaan op dit budget.
Om dit tekort te corrigeren en de middelen weer in lijn te brengen met de huidige behoefte, is een eenmalige inhaalcorrectie noodzakelijk. Met dit aanvullende budget kunnen de opleidings- en arbovoorzieningen weer op peil worden gebracht, zodat alle medewerkers de juiste ondersteuning en ontwikkelmogelijkheden krijgen en de organisatie voldoet aan de wettelijke en kwalitatieve eisen.
Verhoging exploitatiekosten regiotaxi Wmo | 30 | 30 | 30 | 30 |
---|
Door een stijging van de vervoersbewegingen vanaf 2024, wordt voor 2026 rekening gehouden met hogere exploitatiekosten voor de regiotaxi.
Nieuw beleid | -222 | -222 | -222 | -222 |
---|---|---|---|---|
Formatie directie | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de huidige begroting is één FTE bij de directie incidenteel gedekt. De opgaven van de gemeente nemen toe. Om de continuïteit en slagkracht van de directie structureel te borgen, stellen wij voor deze FTE niet langer incidenteel maar structureel op te nemen in de begroting. Het gaat hierbij niet om een uitbreiding, maar om het voortzetten van een bestaande formatieplaats. De dekking hiervoor wordt gevonden door een verhoging van de taakstelling op inhuur.
Overname jeugdconsulenten Toegang | -80 | -80 | -80 | -80 |
---|
Op 25 februari 2025 is er een voorgenomen besluit genomen om de toegang tot de jeugdhulp te uniformeren door de uitvoering volledig bij de gemeentelijke medewerkers neer te leggen.
Het college heeft, op basis van de uitkomsten van het door de stuurgroep uitgevoerde onderzoek en de opgestelde analyse, besloten definitief in te stemmen met de overname van de jeugdconsulenten Toegang van de coöperatie.
Toegenomen overige personeelskosten en facilitaire kosten a.g.v. formatieuitbreiding | -142 | -142 | -142 | -142 |
---|
Voorheen werd bij formatie-uitbreiding een bedrag van € 7.000,- extra toegekend voor ICT-kosten. Omdat er als gevolg van formatie-uitbreidingen tekorten zijn ontstaan op de budgetten voor opleidingen, overige personeelskosten en facilitaire zaken is het voorstel om met ingang van de begroting 2026 voor formatie-uitbreiding naast extra kosten voor ICT hiervoor extra middelen op te nemen. Daarbij wordt gerekend met 14% van de loonsom van een nieuwe fte.